LUSH STAAT VOOR DUURZAAM RETAILONTWERP

line
LUSH staat voor duurzaamheid

Een van de hipste cosmeticamerken uit de 20e eeuw is wellicht Lush Cosmetics. LYNN is in ieder geval gefascineerd door haar bedrijfsconcept, visie en missie. Het bedrijf heeft namelijk een ‘corporate identity’ als geen ander. Lush is er immers in geslaagd zich te vestigen als een cosmeticamerk dat zich actief inzet voor zowel sociaal- als economische pijnpunten. In tegenstelling tot andere cosmetica-merken, presenteert Lush zichzelf op de markt als menselijker en daarom uniek.

ALLES WAT JE MOET WETEN OVER LUSH

Lush is een Brits bedrijf dat opgericht is in 1995. In slechts 18 jaar tijd opende het merk 830 winkels in maar liefst 53 landen over de hele wereld. Het retail-etablissement houdt zich sindsdien bezig met het produceren en verkopen van diervriendelijke, duurzame en natuurlijke cosmetica-artikelen zoals bruisballen, shampoo, zeep enzovoort.

STATEMENTS

Lush draagt een duidelijke boodschap uit naar de wereld. Zo zijn er enkele thema’s die het bedrijf zegt te reflecteren, zoals de volgende keurmerken: 

•      100% vegetarian

•      Ethical buying

•      Fighting against animal testing

•      Freshest cosmetics online

•      Handmade

•      Naked packaging

CORPORATE-IDENTITY

Maar wat is het geheim achter de zo succesvolle Lush? Dit heeft alles te maken met de bedrijfs-identiteit van het merk dat de oprichters Mark en Mo Constantine zo perfect wisten neer te zetten.

Een huisstijl is door een bedrijf doordacht gekozen, herkenbare en onderscheidende verschijningsvorm dat een bepaalde bedrijfsidentiteit uitstraalt. LUSH haar ‘corporate identity’ bestaat uit een mix van een visie (die staat), engagement, lef en vakmanschap- waardoor het bedrijf op z’n zachtst uitgedrukt zeer succesvol is geworden.

Door middel van communicatie, publiciteit en kunst weet Lush laat de consument met zachte hand ‘gedwongen’ te laten kijken naar wat ze wil verkopen. Een voorbeeld van de huisstijl is hun eenvoudige maar herkenbare logo. Het laat immers direct zien waar het merk voor staat.

Zo is de aanwezigheid van een gemakkelijk lettertype illustratief voor hun gebrek aan ondersteuning voor overmatige verpakking en andere niet-organische cosmetica. Nog een voorbeeld van zo’n goed bedrijfsconcept is de naam Lush- dat direct refereert naar de kernwaarden van het concern, namelijk vers (fresh) en groen (green / verdant).

DE 5 UITGANGSPUNTEN

Lush hanteert een aantal bedrijfsuitgangspunten waarin de huisstijl duidelijk naar voren komt, namelijk:

1.    Verse artikelen

2.    Handgemaakte producten

3.    Afval reductie door andere verpakkingen

4.    Eerlijk en verantwoord handelen

5.    Ingrediënten uit regeneratieve landbouw

1. IT’S FRESH

Vers, verser en verst. Een woord als ‘vers’ houdt echter bij dit bedrijf meer in dan alleen een marketingterm. Lush makes it real! In deze winkel(s) tref je enkel verse producten aan van groenten en fruit; de beste etherische oliën en veilige, synthetische ingrediënten zonder onnodige toevoegingen of conserveringsmiddelen. Wees dan ook niet verrast zodra de verkoopmedewerker een potje met smeersel, met nota bene een houdbaarheidsdatum, direct voor je neus klaarmaakt. Vers van de pers.

2. HANDMADE

De harde kern van Lush vind je in Poole, Engeland. Op deze plek worden alle lekkernijen gemaakt die je later kunt vinden in de winkels. Hier wordt werkelijk alles met de hand gemaakt.

Poole is the place to be: met grote liefde werken de LUSH’ies aan zelf-gemaakte ‘bathbombs’ die ongetwijfeld bij thuis in bad belanden. Waarschijnlijk is het je opgevallen dat er een ronde sticker met een hoofd op het product te vinden is; deze werknemer heeft jouw bathbomb volledig met de hand gemaakt!

Lush is niet bepaald dom. Uit onderzoek is immers gebleken dat producten die met de hand zijn gemaakt, positiever worden geëvalueerd dan degene die machinaal zijn vervaardigd. Vooral in situaties waarbij cadeaus worden gekocht, is de voorkeur handgemaakt sterk aanwezig. Dit komt doordat de consument direct de associatie met ‘liefde’ maakt en op die manier stijgt de gemiddelde betalingsbereidheid met maar liefst 17 procent. Slim aangepakt.

3. NO WASTE POLICY

Bijna alles heeft tegenwoordig wel een verpakking. Zij het de individuele plastic theezakjes uit een doos of de plastic paprika. Alles is verpakt. Om een andere trend vorm te geven, onder het mom van het zogeheten no-waste policy, is Lush begonnen met de verkoop van verpakkingsvrije producten onder de naam ‘NAKED’ voor een duurzamere toekomst. Bodyscrubs, foundations en showergels zonder verpakking zijn nog maar enkele voorbeelden van hun (bijna) zero-waste beleid.

4. ETHICAL BRANDING

Waarom staat een bedrijf dat op een ethisch verantwoorde manier handelt in de spotlights? Volgens Lush zou het andersom moeten zijn: ethisch moet als normaal worden bevonden en geen enkel bedrijf is gerechtvaardigd om vanuit een onethische visie te handelen. Lush gelooft dat elke vorm van zaken doen eerlijk en ethisch dient te zijn.

Schadelijke of oneerlijke handel is uit den boze. Het concern wil dan ook eerlijk en verantwoord handelen met alle mensen, van leveranciers tot aan consumenten – zodat niemand er slechter van wordt. Geen enkel bedrijf is perfect, maar Lush streeft er iedere dag naar om dichter bij hun ideale visie te komen. Zo probeert het bedrijf zo transparant mogelijk om te gaan in het kader van ethisch en verantwoord handelen.

Bedrijfspraktijken dienen overeen te komen met verwachtingen van medewerkers, klanten en de behoeften van onze planeet. Lush haar beleid evolueert voortdurend naarmate het reageert op wereldgebeurtenissen, nieuwe wetgeving en eigen ambities.

5. REGENERATIVE AGRICULTURE

In 2014 is Lush begonnen met de zogeheten regeneratieve landbouwprojecten om op een nieuwe manier ingrediënten te verwerven voor de groeiende vraag naar cosmeticaproducten van het bedrijf. Lush zoekt graag samen naar oplossingen die bossen en gemeenschappen over de hele wereld zouden kunnen revitaliseren.

Regeneratieve landbouw is wellicht een antwoord op die vraag. Zo kan het Lush helpen met het aanplanten van meer bomen; meer geld naar de boeren laten gaan en het bouwen aan een ethisch bedrijf dat 100% transparant ingrediënten verbouwt.

HET INTERIEUR VAN LUSH

EEN KENMERKENDE HUISSTIJL

‘‘Alle winkels van lush zijn ontworpen op basis van het primaire contactpunt. Dit wil zeggen dat het uiterlijk, de geur en het gevoel dat de consument ervaart een zeer belangrijke rol speelt”.

-Aldus een woordvoerder bij het architectenbureau Hyphen

1.KARAKTERISTIEK KLEUREN- EN MATERIALENSCHEMA

Voor de grootste Lush Fresh Handmade Cosmetics-winkel ter wereld, maakte het architectenbureau Hyphen samen met ontwerpers van Lush het retailontwerp, gelegen in Liverpool. Het interne ontwerpteam creëerde een karakteristiek schema dat door het bedrijf Portview werd uitgevoerd.

De nadruk bij dit ontwerp lag op het verbeteren van de originele kenmerken van het gebouw en dat er een karakter werd gecreëerd van een traditioneel warenhuis dat tegelijkertijd de kernwaarden van het cosmeticamerk uitstraalt, zoals ‘vers’ (fresh) en ‘groen’(groen/ duurzaamheid).

Door de veelvuldige inbreng van binnenplanten wordt het gevoel van ‘groen’ versterkt. Zo denkt de consument direct dat de winkel enkel producten verkoopt die ‘gezond’ en tegelijkertijd ‘duurzaam’ zijn.

Traditionele waarden werken nog altijd goed bij de consument. Uit onderzoek is gebleken dat 62% van hen de winkel bezoekt om het product te kunnen testen. Dit is een van de grootste verkooptrucks van Lush; consumenten worden uitgenodigd de ‘verse’ producten te testen die overal in de winkel prachtig tentoongesteld liggen. De consument wordt daardoor verleid en voilà; het fysieke product wordt direct mee naar huis genomen.

2.DUURZAAM ONTWERP HOOG IN HET VAANDEL

Het architectenbureau werkte nauw samen met het klantenteam als Hyphen om ervoor te zorgen dat de hoge milieunormen van Lush in iedere procesfase werden gehandhaafd; van duurzame ontwerpkeuzes tot het verantwoord inkopen, herstellen en hergebruiken van gerecyclede materialen om de milieu-impact zo veel mogelijk te beperken.

Het ontwerp kwam tot stand door het gebruik van duurzame materialen in Lush-winkels, zoals FSC-gecertificeerd teruggewonnen hout, baksteen, milieuvriendelijke wandbekleding en *cradle to cradle tegels.

Veel meubels zijn hergebruikt hout en vintage items zijn gebruikt. Daarnaast is de winkel voorzien van ledverlichting en eco-verf op waterbasis. Op deze manier showt Lush direct zijn betrokkenheid met een duurzame toekomst.

”Cradle to cradle is een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen en produceren. Er is hier geen levenscyclus ‘van wieg tot graf’, maar hier wordt het product na het eerste gebruik een nieuwe grondstof voor het volgende product”.

3.HUISSTIJL DIE FUNGEERT ALS INSPIRATIE

De ontwerpers van het architectenbureau zijn voor het project geïnspireerd geraakt door een foto van een oud gedeelte van het warenhuis, vergelijkbaar met die van het gebouw van Lush in Church Alley. En natuurlijk is er voor het interieurontwerp volop inspiratie gehaald uit het sterke milieu-ethos en ethisch verantwoorde handel van Lush.

De zorgvuldig vervaardigde, contrasterende texturen van oud- en nieuw meubilair zorgt voor een visueel gewicht en een algemeen gevoel voor welzijn. Lush is erop gericht mensen te helpen zich beter te voelen over zichzelf, anderen en de wereld om hen heen.

Het spreekt voor zich als het gaat om het waarderen van mensen en de wereld waarin het actief is: Lush is een voorstander van ethisch kopen, ondersteunt liefdadigheidsinstellingen en voert actief campagnes over kwesties waarin zij gelooft, van dierproeven tot het milieu.

4.DE GEUR VAN LUSH

De winkels van Lush zijn zo ontworpen dat vooral de geur consumenten trekt om naar binnen te gaan. Lush geuren maken een prikkelende ervaring, omdat de meeste producten geen verpakking hebben.

Uit onderzoek is immers gebleken dat mensen zeer sterk en emotioneel kunnen reageren op geuren. Dit komt omdat signalen van de neus een regel zijn voor het limbisch systeem. En dit geeft dan weer een sterke emotionele reactie waarbij de consument kan reageren met de aankoop van een Lush product.

“De geur van Lush is een mix van onze topproducten”, zegt Brandi Halls, directeur van Lush voor merkcommunicatie voor Noord-Amerika. “Als ik binnenkom, kan ik absoluut de Avobath-badbom, de Karma-zeep en het Vanillary-parfum ruiken. Dit zijn enkele van onze cultproducten.’’

De fruitige geuren van alle Lush-producten liggen open en bloot tentoongesteld op de toonbank, maar uiteraard in een ‘fashionable way’.

5.HET UITERLIJK VAN LUSH

Het uiterlijk van de winkels is net zo belangrijk voor de algehele klantervaring. De geur trekt je immers naar binnen, het uiterlijk van de winkel houd je daar. De rustieke, zelfgemaakte uitstraling van de winkels is de ‘keyfactor’ in Lush haar winkelinrichting.

Lush haar borden in de winkels zijn allemaal versierd met een herschrijfbaar handgeschreven lettertype zodat de organische en ‘verse’ look wordt behouden. De producten worden geplaatst in houten kratten, oude kasten en op oude, traditionele kommen en borden.

De Lush winkel lijkt op dat van een voedselmarkt: de zeep is hoog opgestapeld net zoals dat wordt gedaan met kaaswielen; badbommen zijn opgestapeld zoals appels en frisse gezichtsmaskers lijken op ijs uit een ijssalon. Producten zijn allemaal op zo’n manier gecategoriseerd dat de geur zich vrij door de straten kan verspreiden.

Nee, je kunt er niets van eten, maar alles is wel op zo’n manier gestyled dat het aansluit bij de thema’s ‘vers’ en ‘groen’. Is dat niet geweldig? Neem hier nog eens een kijkje voor interieur-inspiratie!