SUSTAINABLE DESIGN MET HET FRANSE NOMA

line
NOMA een duurzaam interieurmerk

Duurzaam design groeit als een nieuw paradigma in de interieurbranche. Steeds meer labels zijn dan ook aan het experimenteren met innovatieve materialen- en processen. Ondertussen ontstaat er een geheel nieuwe generatie bedrijven die duurzaamheid centraal stellen in hun bedrijfsvisie. Dit is ook het geval bij het Franse NOMA-EDITIONS: een nieuw designmerk, gelanceerd tijdens de wintereditie van Maison & Objet 2020.

Iedere week licht LYNN een nieuw interieurmerk uit in het kader van duurzaamheid. Heb jij ook interesse om in een artikel te staan? Klik dan hier voor meer informatie.

NOMA: DUURZAAMHEID VOOROP

NOMA is een Franse fabrikant dat zich richt op het produceren van hoogwaardige meubels en huishoudelijke artikelen, ontworpen door toonaangevende designers met een minimale impact op het milieu. De kern van hun aanpak is ecologisch ontwerp van A tot Z. Een uitdagende ethos. Maar iets wat we tegenwoordig hard nodig hebben.

”Because NOMA believes elegance means surrounding oneself with objects that are beautiful, virtuous and responsible”.

Opgericht door Bruce Ribay en Guillaume Galloy, staat NOMA voor ‘noble matières‘ (Frans voor ‘nobele materialen’). Het is dan ook niet gek dat dit label zich inzet voor het gebruik van gerecyclede materialen. Volgens de oprichters van het merk vormt dit soort materiaal het toekomst en dient het dus te worden gerespecteerd. De eerste collectie van NOMA bestaat dan ook uit producten gemaakt van gerecyclede grondstoffen.

Verder streeft NOMA naar de producten van hoogwaardige kwaliteit met de lichtst ecologische voetafdruk mogelijk. Dit wordt gedaan door middel van het omarmen van een circulair ontwerpmodel. Met andere woorden: rekening houden met de impact van de hele levenscyclus: van conceptie, productie, distributie, gebruik, hergebruik tot aan levenseinde.

VAN BEGIN TOT EIND

Het begint dus allemaal in de ontwerpfase: waarvoor gebruikt men deze specifieke producten en hoe kan het label de impact op het milieu gedurende hun hele levenscyclus verminderen? Dit vertaalt zich uiteindelijk in prachtige producten met een lange levensduur. Nog enkele interessante punten van dit bedrijf zijn:

  • De mogelijkheid om afzonderlijke componenten van een product te vervangen of te repareren;
  • Ontwerpen die eenvoudig te demonteren zijn waarna alle materialen kunnen worden teruggewonnen;
  • En nog meer…

Voor elk product voert het bedrijf een levenscyclusanalyse uit om milieuprestaties voortdurend te kunnen bijven verbeteren. Niet minder belangrijk, kiest NOMA enkel materialen uit met de minste hoeveelheid VOS. Dit draagt bij aan een betere binnenluchtkwaliteit en gezondere interieurs. Nog zo’n sterk punt van het label is transparantie. Zo is elk product uit de collectie verbonden aan een tabel met een overzicht van de totale hoeveelheid gerecyclede materialen, hun percentage per component en de geografische oorsprong van het materiaal. Hoe geweldig is dat?

COLLECTIE WAAR JE ‘U’ TEGEN ZEGT

Zo is ‘Ghan‘, een duurzame salontafel die uit 92,8% gerecycled materiaal bestaat. De bovenkant van gerecycled plastic schuift tussen twee massieve en gerecyclede eikenhouten blokken. Deze worden bij elkaar gehouden door messing afstandhouders die vroeger zijn gebruikt bij de productie van treinspoorwegen. Niet alleen is de tafel prachtig vormgegeven, ook is het een bijzonder stuk om anderen over te kunnen vertellen. Niet waar?

NOMA’s collectie bestaat reeds uit een aantal bijzondere stukken met een prachtige uitstraling. Op dit moment stelen zeven ontwerpen de show in de collectie zoals Art, Pedra, Laime, Plast, Arca, Ghan en Sen. Variërend van 92,8% tot 42% gerecycled materiaal, hebben de stukken nog steeds een duurzamer karakter dan de meeste designmeubelen uit de normale industrie. En zoals alles in het leven zich voortdurend ontwikkelt, hoopt LYNN dat het label een voorbeeld mag zijn voor de rest van de interieurbranche.

BRONNEN

Inleidingsfoto: Ghan 92,8%, Charlotte Juillard, Noma-editions.